念力をつよくして 一バランスをたもつ
念覚支(ねんかくし」
これはどういう修行法かと申しますと、仏教辞典などを見ますと、「おもいを平らかにする」 うように説明しております。念覚支とは「おもい」つまり念を平安にすることである、とこ ’うように説明しておりますけれども、わたくしは、それだけでは念覚支の修行の説明になっ ないと思います。
わたくし自身の修行体験によりますと、そんな簡単なものではなくて、こころを平安にする、 いは確かにそうでありますけれども、それは結果から出てくるものであって、修行そのもので らいわけです。おもいを平安にするというのは、念覚支を修行した結果、つねにおもいが平安 なる、おもいが平らかになる、ということであって、それ自体が修行ではない。
わたくしは、この修行を二つに分けることができると思うんです。まず 、念の力を強化する。
活力といってしまうと、なにか安っぽくなってしまいますね。自分で『念力』という本を書い おきながら、そういうことをいうのはおかしいけれども、念力、と言でいってしまうと、ち っと安っぼくなってしまう。念の力を強化する、要するに、精神力というものを非常に強化す ということですね。
それをただたんに精神力というと、漠然としますけれども、要するに、意志の力、知能の力。 ういったものを非常に強化する訓練である。
もっというならば、人間の精神作用というものは、知・情・意、この三つから成り立っていま
知性の力、知能の力、そして情緒的なはたらき、それから意志の力です。
要するに念の力を強化するというのは、この三つの部門(知・情・意)のはたらきを強化し、し かも、そのいずれにもかたよらないようにする、ということです。それが、結局、結果的におも いが平安になるということじゃないですか。
人間の精神力というものは、この知・情・意のはたらきから成り立っています。ところが、こ いがかたよりやすいわけです。
夏目漱石の『草枕』の書き出しに、
−知にはたらけば角が立つ。情に棹させば流される。とかくこの世は住みにくい」とあるでしょう。
だから知というものにかたよると、とかく理くつっぽくなって角が立ちやすい。頭が非常 よいと、知能のはたらきがつよいですから、すぐ理くつでものをわりきろうとします。
情に棹させば流される それはそうでしょう、人情的になりすぎれば流されてしまいます。
意志がつよかったらどうかというと、これは強情で、どうにもしようがないということにな りますね。
ですから、知・情・意、それぞれのはたらきを強化し、たかめる、そういう修行です。しか
そのいずれにもかたよらないように平均化する、これがいちばん大切なことじゃないです 知的にも非常に高度で、情緒面においても、いわゆる情操がゆたかであるというように、芸術 面などでもよく理解することができる。情操的な情のないひとというのは、無昧乾燥にな力やす いわけです。芸術的なことは、なにもわからない、はなしをしてもちっともおもしろくない、シャレ をいったって、ニコリともしない。今日きいたシレを、三日ぐらいたっ七急に笑,い出じ て、「ああ、そうだ,ったのか」なんて(笑)、それじやあおはなしにならんでしょう。
意志がつよいのはけっこうだけれども、それが頑固になってしまうのではいけない。
だから、知・情・意の精神作用を、非常に強化し、たかめるという訓練をする。そしてそのい ずれにもかたよらないということ。これがまず第一です。
しかし、それだけじやない。
念そのものの力を、神秘的にまで強化する。一点に集中したとき、火を発するほどの力を出 す。ですから、この念覚支の修行には、クンダリ’’ー ヨーガの修行が入るわけです。
つぎに「空観」を体得する。ですから、この七覚支には、「四念処法」の修行が入っている。
この空の体得により、諸法の実相がわかるようになります。つまり、「縁起の法」を如実 にさ とることになるわけです。
この念覚支が、七覚支法の中の、目玉といつてよいでしよう。いや、三十七道晶の中でも
これは、宗教、信仰、哲学というたくさんの教法、。思想のなかから真実なるものをえらびだす
ということです。
択というのは、「選択」のタクでず。 略ど ない本漢字は「選揮」と書いて、選 えらぶ、「揮」。もえらぶ、という字です。
つまり、ほんとうに真実なる教法をえらびとる、ということですね。この世の中には、さまざ まな宗教、信仰、思想があびます。そのなかから真実なるものをえらびとる。そうして、まちが ったものや、いつわりのものを捨て石、取捨選択するということです。
正しい信仰をえらびとって、正しくないものを捨てさるということが修行というのは、どうい うことなんだろう? そう思ったことかありますけれども、考えているうち、やはりそれは修行 なんだなと思うようになった。というのは、それが修行であるというのは、自分自身の勉強、知 能によってそれをなすというところにあるわけです。 、
たとえば、つぎのようなことです。
お釈迦さまが出家されて、自分がさとりをひらくに到るまでには、当時のさまざまな信仰や宗 教、いろいろなことを教える思想家、そういったかたがたに、肘あたりしてぶつかっていってい るわけです。いろいろな仙人にもあって、はなしを聞く、それだけではなくて、それが正しい か、正しくないか、ということをご自分でI生けんめい考えられたということです。
そうして結局、当時のインドにあったところのあらゆる教え、宗教というものは、みな正しく ないという結論に達したわけです。それには、釈迦ご自身のふかい修行と勉強によってそこに到 達したわけです。
ですから、わたくしたちも、この択法覚文が修行であるというのは、自分自身の勉強と修行に よって、ほんとうに真実なるものをえらびとり、正しくないものは捨てさる、ということをしな ければいけないんです。
瞑想ひつとっても、日本に、瞑想を教える学校みたいなところや、瞑想 の先生、そういったものがたくさんあるでしょう。そのたくさんの瞑想のなかから、どれが正し い瞑想法なのか? どの先生が、正しい瞑想法を教えているのか? ということを自分自身がは っきりと取捨選択しなければいけないということです。
たいていの場合は、自分自身の研究や勉強、あるいは修行によって取捨選択するというひとは すくない、たいてい評判を聞くだけです。
「あのニホンーメディテーションセンターというのはどうなの?」
「あれは、桐山さんというひとがやっていて、いいよ」
といったり、
「あれはダメだ、インチキだよ」
なんていう。そうかなあ、どうなんだろうか。T・M(、rranscendental Meditationo超越瞑 想の略語)というのがいいというひともいれば、T・Mというのはダメだというひともいる。そ の評判だけできめてしまう人が多い。
それをお釈迦さまは、ありとあらゆるいろいろな教法をご自分でぶつかって調べてみる。瞑想 についても、すぐそれがいいとかわるいとか、ひとの評判とか、そういったものにはまどわされ ない。ご自分がその瞑想をやってみて、、これはいかん、これはいい、というように選択される。
そういう意味で、択法覚支というのが修行になるわけです。
Psychokinesis and balance
Seven Factors of Awakening
As for what kind of training this is, when you look at Buddhist dictionaries, it explains that it "flattens your mind." I explain that the Seven Factors of Awakening is "the feeling", that is, the peace of mind, but I don't think that alone is an explanation of the practice of the Seven Factors of Awakening.
According to my own training experience, it is not such an easy thing, and it makes my heart peaceful, or it is certainly true, but it comes from the result, and it is not the training itself. Making the weight peaceful means that as a result of practicing the Seven Factors of Awakening, the weight is always peaceful and the weight is flattened, and it is not a practice in itself.
I think this training can be divided into two. First, strengthen the power of mind.
When it comes to vitality, it's kind of cheap. He wrote a book called "Psychokinesis" by himself, and it is strange to say such a thing, but when he says "Psychokinesis", he feels a little cheap. He is the one who strengthens the power of mind, in short, greatly strengthens the mental power.
It is vague to say that it is just mental power, but in short, it is the power of will and the power of intelligence. It is a training that greatly strengthens such things.
In other words, human mental action consists of knowledge, affection, and will.
The power of intelligence, the power of intelligence, the emotional work, and the power of will.
In short, strengthening the power of mind means strengthening the functions of these three divisions (knowledge, affection, and will) so that he does not depend on any of them. Doesn't that mean that in the end, it will be peaceful?
Human mental power is made up of the functions of this knowledge, affection, and will. However, he is easier than he is.
For writing out Natsume Soseki's "Kusamakura"
-If you work in your knowledge, you will get a corner. If you let the emotions flow, you will be swept away. Anyway, this world is hard to live in. "
Therefore, depending on what you know, it's easy to get angry because it's just a matter of reason. If you are very smart, your intelligence will work well, so you will immediately try to make sense.
He will be swept away if he is sentimental, and he will be swept away if he becomes too humane.
If you have a strong will, this is stubborn and you can't help it.
Therefore, it is such a practice to strengthen and strengthen each function of knowledge, affection, and will. Deer
It's not the most important thing to average so that it doesn't depend on any of them. It's intellectually very advanced, and it's well understood in terms of art as well as emotional and so-called emotional. can do. A person with no emotional feelings is the one who is easy to help with innocence. I don't understand anything about art, it's not interesting to talk about it, and it doesn't make me smile. I laughed at the sire I heard today in a hurry for about three days, and said, "Oh, that's right, was it?" (Laughs).
It's fine to have a strong will, but it shouldn't be stubborn.
Therefore, we will train to strengthen and strengthen the mental effects of knowledge, affection, and will. And that he doesn't depend on the gap. This is first and foremost.
However, that is not the case.
Strengthen the power of the mind itself to mystery. When you concentrate on one point, it exerts enough power to make a fire. Therefore, this training of the Awakening includes the training of Kundalini "-Yoga.
Next, learn the "view of the sky". Therefore, this Seven Factors of Awakening contains the practice of "Satipatthana".
By learning this sky, you will be able to understand the reality of various laws. In other words, the "law of auspiciousness" is to be taken. ‥
This reminder can be the centerpiece of the Seven Factors of Awakening. No, even among the thirty-seven road crystals
This is a lot of teachings such as religion, faith, and philosophy. Select the truth from the thought
about it.
Choice is not a "choice" tact. The abbreviation of this kanji is written as "Kenki", and it is selected, "Ki". The word "moerabu" is used.
In other words, it means choosing a truly true teaching method. There are various religions, beliefs, and thoughts in this world. Select the truth from them. Then, the town throws away what he has and what he has, and sorts it out.
What does it mean to practice by choosing the right faith and throwing away the wrong ones? Although I had thought so, while thinking about it, I came to think that it was training. For, it is a practice in that it is done by one's own study and intelligence. ,
For example, it is as follows.
By the time Buddha was born and he opened Satori, he was hit by the various beliefs and religions of the time, the thinkers who taught various things, and those who hit his elbows. There are various hermits, and I heard the story, and not only did I think about whether it was right or wrong.
In the end, I came to the conclusion that all the teachings and religions that existed in India at that time were not correct. That was achieved through Buddha's own training and study.
Therefore, we also do not say that this alternative memorial is a practice, that he chooses what is truly true and throws away what is not correct by his own study and practice. I have to be him.
There are many meditation schools in Japan, such as schools that teach meditation, meditation teachers, and so on. Which of the many meditations is right for him? Which teacher teaches the correct meditation method? That means that I have to make a clear choice for him.
Most of the time, the person who chooses by his own research, study, or training only hears his poor reputation.
"What about that Japanese meditation center?"
"That is good because there is a person named Mr. Kiriyama."
Or something like that
"That's no good, it's a fake"
What is it? I wonder what it is. Some people say that TM (an abbreviation for transcendental meditation) is good, while others say that TM is not good. There are many people who can only make that reputation.
Shaka-sama tried to find out by colliding with all kinds of various teaching methods. As for meditation, I'm not confused by the fact that it's good or bad, or the reputation of people. You try the meditation, and you are chosen to say, "I don't care, this is good."
In that sense, the training of the alternative method is the practice.
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