その名はGeorge Joachim Rheticus または Rhäticus, Rhetikus と記します。
(外国の方ですから正確にコピペしました。)
レティクスはオーストリアに生まれた天文学者です。
レティクスはフェルトキルヒ、チューリッヒ、ウィッテンベルクで数学的な素養を収めた後に1537年にウィッテンベルク大学で教授として働きだします。そして、その二年後から二年間の間、コペルニクスと共に暮らします。影響を与えあっていたのです。当時の学問多型を考えたらニュートン力学も成立していませんし、電磁気に関する理解もありません。道具立てとして使える学問は天文学と数学なのです。
あえてその他を考えていくとすればユダヤ教の発展と共に伝わってきた「カバラ」と呼ばれる数の体系です。キリスト教の色々な話に基づき数字一つ一つに意味を付けていきます。13や7が比較的幸運な番号であるといった次第に一つ一つの数字に意味が加わるのです。この考えは数秘術として占い師が今でも受け継いでいる体系です。中世には王家の意思決定などの時に真面目にこうした「議論」がなされて実際の祭りごとが行われていました。有名な人ではミッシェル・のストラダムスはフランス王家に仕え、助言を与え地位を確立しています。レクティスも何人かのパトロンのもとで研究を続けます。
また、当時の宗教が政治的にも力を持っていた側面が大きいです。特に中世以前はキリスト教の教えに従い協会自治区が地方のあちらこちらにありました。経緯としては、1096年から1303年にかけての期間に十字軍の時代には聖地を確保するために十字軍が組織され、大規模な軍事行動が行われていました。
そうした時代背景のもと、16世紀前半に宗教改革をしたマルチン・ルターによるコペルニクス批判が指摘されます。宗教が科学に対する影響は大きいのです。ルターは聖書の一節であるヨシュアによる「日よとどまれ」(ヨシュア10:12〜13)という言葉に着目しています。「地球が動いているのではなくて太陽が動いている」という聖書の中での世界観が天文学にも適用される事が好ましい世の中だったのです。ルターの思想の中には実験と経験を重視して考える思考は見受けられません。ルターによれば千年以上前に著された聖書の言葉が何より重いのです。それだからルターはコペルニクスの考えを受け入れていないのです。ルターは教会が権威を持ちと堕落しているとの批判的な観点から神の言葉としての「聖書の文言」を大事にする聖書絶対主義を掲げました。また、キリスト教の中でもプロテスタントとカソリックが天文学に対して異なる見解を示します。
科学に対してキリスト教が偏見を持っていた事情は1973年にヨハネパウロ二世が「ガリレオ裁判の過ち」
を公式に謝罪するまで続きます・
レクティスは時代背景にも関わらずにコペルニクスを支持し続け天動説を進めていきます。コペルニクスの死後まもなく発刊された「天球の回転について」において天動説を形にします。後の天文学者が大事に使っていく概念を作り上げたのです。いわゆる「コペルニクス的転回」が大部分の人に理解されなかった時代に、レクティスは理解と復旧を進めたのです。
〆
以上、間違い・ご意見は
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最近全て返事が出来ていませんが
全て読んでいます。
適時、改定をします。
nowkouji226@gmail.com
2022/10/05_初版投稿
2022/10/12‗改訂投稿
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(2022年10月時点での対応英訳)
I write down the name with George Joachim Rheticus or Rhäticus, Rhetikus.
(because it was foreign one, I copied and pasted it exactly.)
Rheticus is an astronomer born in Austria.
After having put the mathematical quality in felt Kirch, Zurich, ウィッテンベルク, Rheticus begins to work as a professor in ウィッテンベルク University in 1537. And, during two years after two years later, I live with Copernicus. I affected it. The Newton dynamics is not concluded if I think about study seasonal polymorphism at the time, and there is not the understanding about the electromagnetism, too. Study to be usable as preparations is astronomy and mathematics.
It is a system of the number called "the cabala" that came with development of Judaism if I think about others daringly. I add a meaning to one one number based on Christian various stories. A meaning is added to each gradually one number to be the number that 13 and 7 are relatively lucky. This thought is the system which a fortune-teller still inherits as a number secret art. Such a "discussion" was accomplished at the time of decision making of the royal family seriously in the Middle Ages, and every real festival was held. Michelle, の stole dams serve a French royal family in the famous people and they give advice and establish a position. Lek Thijs continues studying it with some patrons, too.
In addition, the side that religion at the time had power politically is big. There was an association autonomous district in local many places according to Christian teaching before the Middle Ages in particular. The Crusade was organized to secure a sacred place as process in the times of the Crusade during a period from 1096 through 1303, and a large-scale military campaign was carried out.
Copernicus criticism by Martin Luther who did the Reformation in the cause, the early 16th century of the background in such times has it pointed out. Religion has a big influence on science. By Jehosua who is one node of the Bible as for Luther "stay a day", and pay the attention to the word (Jehosua 10:12 - 13). It was the world where it was preferable for a view of the world in the Bible, "the earth did not move, and the sun moved" to be applied to astronomy. The thought to focus on an experiment and experience in the thought of Luther, and to think about is not founded. Words of the Bible written according to Luther more than 1,000 years ago are heavy above all. Because it is it, Luther does not accept a thought of Copernicus. Luther raised the Bible aesthetic absolutism to take good care of "the words of the Bible" as words of God from a critical point of view that I was corrupted if I paid a church for authority. In addition, Protestantism and a Roman Catholic show a different opinion for astronomy in Christianity.
・ that the circumstances that Christianity prejudiced against for science continue until John Paul II apologizes for "the mistake of the Galileo trial" formally in 1973
Lek Thijs continues supporting Copernicus without being concerned in the background in the times and pushes forward the Ptolemaic theory. I make the Ptolemaic theory a form in "about the turn of the celestial sphere" published soon posthumously of Copernicus. I made up the concept that a later astronomer used carefully. In the times when so-called "Copernican change" was not understood by most people, lek Thijs pushed forward understanding and restoration.
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