それじゃあいったいどうすればいいんだ?
結論は、物理化学的諸科学、行動科学、社会科学、自然科学、および生理
学、生態学その他の生物科学をむすんだ知識の統合をはかる。そしてそれで価
値ある進歩への社会的目標を設定するのだというのである。
『そこから生まれる科学と技術は、巨大機械をさらに拡大するのではな
く、生態学的なバランスを維持し、人間の潜在力を開発して、文明に最善の寄与ができるのである。このことは、一九世紀、二〇世紀の初頭からわれわれが
受け継いだ考え方では、困難であろう。その目的がどんなにつまらなくても、
その長期的影響がどんなに有害であってもわれわれは、技術の。進歩”をもってわれわれの社会に対応させてきた。。進歩”ということぼけ、現在では、目
的性を帯びることなく、その前進が破滅と絶望に通じる場合であっても、ただひたすらすすむことを意味しており、それでもわれわれはかまわず。進歩”し
てきたのだが、(今度は統合された知識により)価値ある進歩への社会的目標がまず設定される。これで、はじめて、計画は、人間の努力に対して、望まし
く、楽しくなるのである』(傍点は桐山、この部分をよく記憶しておいて欲しい)
なるほど、たしかにそうなったら、人間の努力もたいへん楽しくなるであろう。一日もはやくそうなって欲しいと、私も切に希望するのであるが、しょせ
んそれは「エルドラドー」に過ぎないのだ。いったい、だれがそれらのおびただしい科学知識を統合した超知識の所有者となるのか? 第一、そういう超知
識の所有者をつくり出す教育機関をつくり出すという難関の解決からはじめねばならぬのである。エルドラドーとはご承知の通り、望んでも得られぬユート
ピアのことであるが、そういったからといって、ルネーデュボス先生はけっしてお叱りにならないであろう。なぜならば先生みすがら、このことは一九世
紀、二〇世紀初頭からわれわれがうけ継いだ考えかたでは困難であろう、とお
つしゃっているのだ。まさに私はその通りであると思う。このことに関して私はもっとあとのほうであなたに語らねばならぬ多くのことが出てくるのだが、
ユートピアといえば、ルネーデュボスは、最後に、今まで数多くあらわれた文学的形態、あるいは純粋な社会的ユートピアを否定し、もっと新しい観点に立
つ未来観を打ち出している。それは、今までの未来像は、未来を常に過去の延長としてとらえているので、それでは駄目で、将来というものは、真に新しい
冒険としてとらえなければならぬと説く。A・トフラーの『未来の衝撃』あるいはドラッカーの『断絶』を思い出させる言葉であるが、要するに、現在の状
態からまったくはなれて、可能な将来のモデルを数多くつくり出し、そうした将来を実現する行動方法を想定する必要があるというのである。そうすること
により、「人間はみすがらの運命を支配できる機会がまだあると希望することができ
とむすんでいる。この文章で。目覚める理性”はおわっている。
。目覚める理性”はそれでおわったが、私にとってその文章は、終結とはならず、かえって長い思考の発端となったのであった。彼はこともなくペッをおい
たが、私はこの一連の言葉のなかに、あるいは語っているデュボス自身も気づいてはいないかも知れぬまことに意想外な発想のひそんでいることを感じたの
である。
いったい、過去を全くはなれた未来とはなにか? それは一種の「突然異」ではないのか? つまりは「文明の突然変異」を意味するのではないの
か。一九世紀におこり、二〇世紀にいたって頂点に達したヒトの科学文明の。種”が行きづまり、ついに突然変異をねがうよりほかになくなった究極を、彼デュボスは無意識のうちに洩らしてしまったのではないのか? 現代科学の
もっともすぐれた知性のひとつが、究極において行きつくところはそれしかないのであろうかと、私はしばし深沈たる思いに沈んだのであったが、しかし、
Then what should I do?
The conclusions are physicochemical science, behavioral science, social science, natural science, and physiology
Integrate knowledge related to science, ecology and other biological sciences. And that's the price
It sets social goals for valuable progress.
"Science and technology born from it will not further expand giant machines
And maintain the ecological balance, develop human potential and make the best contribution to civilization. This is what we have seen since the beginning of the 19th and 20th centuries
It would be difficult with the inherited concept. No matter how boring the purpose is,
No matter how harmful their long-term effects are, we are technical. “Progress” has been adapted to our society.
It means that even if the progress leads to ruin and despair, without any personality, it just means that we will just go forward. Progress ”
However, social goals for valuable progress are set first (by integrated knowledge). Now, for the first time, the plan is desirable for human efforts.
(It ’s Kiriyama, I want you to remember this part well.)
Indeed, if that happens, human efforts will be very enjoyable. I hope that it will be all day long.
That's just "Eldorado". Who will be the owner of super-knowledge that integrates those vast scientific knowledge? First, such super intelligence
We must start with a solution to the difficulty of creating an educational institution that creates knowledge owners. As you know Eldorado, you can't get it if you want
It's about the peers, but that's why René Dubos will never speak. Because teacher Misa, this is the 19th century
In the beginning of the 20th century, it would be difficult for us to inherit the idea we inherited from the beginning of the 20th century.
I'm talking. I think that is exactly the case. There are many things I have to tell you later on in this regard,
Speaking of utopia, René du Bosse finally rejected many literary forms or pure social utopias that have appeared so far, taking a new perspective.
He has a vision of the future. The image of the future so far always sees the future as an extension of the past, so that's not good. The future is truly new
Preach that it must be taken as an adventure. A word that reminds me of A. Tofler's “Shock of the Future” or Drucker ’s “Discontinuation”,
It is necessary to create a number of possible future models that are completely out of state, and to envisage behavioral ways to realize those futures. Doing so
"Human can hope that there is still an opportunity to control Misasa's fate.
I'm sorry. In this sentence. The awakening reason is over.
. “Wake up reason” ended there, but for me the sentence was not the end, but rather the beginning of a long thought.
However, I felt that unexpected ideas were hidden in this series of words, or even if Dubos speaking was not aware of it.
It is.
What is the future that completely separates the past? Isn't it a kind of “suddenly different”? In other words, it does not mean "mutation of civilization"
? A human science civilization that occurred in the 19th century and reached its peak in the 20th century. Wasn't Dubos unknowingly leaking the ultimate that finally disappeared beyond the “seed”?
I was often sunk to see if one of the best intellects was the only place where I could reach the ultimate,
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