小林誠は理研創設時の時代に理化学研究所で活躍し、
ノーベル賞で名をはせた名古屋大学の理学部教授です。
言われてみたら、なのですが、
元内閣総理大臣の海部俊樹と顔つきが似ています。
海部俊樹と小林誠は従妹の関係で、
小林誠は幼少時代に父を亡くしているので
従兄弟の居る海部家で生活していた時があるそうです。
無口な小林誠を年上の海部は「マー坊」と呼び
可愛がっていたそうです。
小林の研究での真骨頂と言えば素粒子物理学が発展
していく中での成果でしょう。いわゆる「CKM行列」
と呼ばれる定式化が絶妙です。素粒子の一つである
フレーバーが変化していく前後の関係を数学的に記述します。
BCS理論のBがバーデン教授であるようにCKM行列の
Kが小林博士という訳です。また、
反応の対象となるのは亜原子と呼ばれる素粒子で
大きさスケールで考えたら原子核の
構成要素のサイズだと考えて大きな間違いはありません。
初学者はむしろ、空間的な大きさよりも
相互作用の反応が及ぶ距離や
ファインマンダイアグラムと呼ばれる
反応の順序(過程)を大事にしてください。
無論、波動関数が空間的に広がっていく様子を
大まかに把握しておくことは有益です。
小林は名古屋大学の坂田晶一の指導の元で博士号をとります。
当時の研究テーマは「軽粒子ハドロン散乱と流れ代数和則」でした。
その後は京都大学などで研究を重ねますが、
更に人脈に恵まれ増川敏英らと議論研究を続けます。
加速器を使った理論物理学の発展をしていきます。
加速器で個別粒子のエネルギー状態を通常と
異なるレベルにして、そうした状態の挙動から知見を得るのです。
研究対象の亜粒子は弱い相互作用に関与する
ウィーク・ボゾンとクォークで、反応の前後を
「CKM行列」を使って定式化したわけです。
また、小林誠は教育に関して発言してます。
2008年に教科書検定に対して政治家に
「読む気を失わせる」内容だと意見しているのです。
その意見は至極納得出来るものです。
理論の初学者が理論体系を理解していく作業では、
興味関心を持って「体系が分かったぞ」
と思えることが最重要です。
例えばニュートンの力学系が理解出来て実験結果に
合致していくモデルは後に仕事をしていく上で活用できます。
業務の体系を早く理解して論理的に作業や交流が出来るのです。
ただし理路整然と物事が理解、感動出来るのは一部の生徒だけで、
多くの生徒は体型の理解が面倒で理解するだけで
疲れて何も残らないものです。
より重要なのは体型が納得出来るストーリーだと小林は説きました。
私が考えても「構築された理論の体系性」よりも
「理論で感動出来るストーリー」なのだと思えます。
お仕着せの学習で生徒の作業能力を
高めるだけでは教育として不完全です。
〆
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nowkouji226@gmail.com
2022/10/01_初稿投稿
2022/10/08‗改訂投稿
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(2022年10月時点での対応英訳)
Makoto Kobayashi had actived at RIKEN during its founding era.
Kobayashi is a professor at the Faculty of Science, Nagoya University,
Kobayashi made a name for himself with the Nobel Prize.
If you ask me...
He looks like Toshiki Kaifu, the former Prime Minister of Japan.
Toshiki Kaifu and Makoto Kobayashi are cousins.
Makoto Kobayashi lost his father when he was a child.
Makoto Kobayashi lost his father when he was a child, so he lived with his cousin at one time.
The older Kaifu called the quiet Makoto Kobayashi "Ma-bo" and loved him.
He was a very affectionate person.
The quintessence of Kobayashi's research is his achievements in the development of particle physics.
the development of subatomic physics. The formulation of the so-called "CKM matrix
is exquisite. One of the elementary particles
The CKM matrix mathematically describes the relationship
before and after the flavor of one of the elementary particles changes.
Just as the "B" in BCS theory is Professor Baden, the "K" in the CKM matrix is Dr. Kobayashi.
K is Dr. Kobayashi. Also, the
The reactions are carried out by elementary particles called subatomic particles, which are called nuclei.
If we think of it on a size scale, it is the size of a nucleus.
The novice scientist should not make the mistake of thinking
that the size of the nucleus is the size of its constituent elements.
The beginning scientist is more concerned with the distance and size of the
the distance over which the interaction reaction takes place, and the size of the nucleus.
and the order of reactions (process), called a Feynman diagram,
are more important than the spatial size.
The order of the reactions (process) is more important.
Of course, it is useful to have a rough idea of how the wave function spreads spatially.
Kobayashi earned his doctorate under the supervision of Shoichi Sakata at Nagoya University.
His research theme at the time was "light particle hadron
scattering and the flow algebra sum rule. He then continued his research at Kyoto University
and other institutions, and furthermore, he was fortunate
to have a network of contacts and continued his research
through discussions with Toshihide Masukawa and others.
He continued to develop theoretical physics using accelerators.
The accelerator is used to bring the energy state of individual particles
to an unusual level and to gain knowledge from the behavior of such states.
The sub-particles studied were the weakly interacting week bosons and quarks,
and the "CKM matrix" was used to formulate the before and after reactions.
Makoto Kobayashi has also spoken out on the subject of education,
commenting to politicians in 2008 that the content of textbooks "discourages reading. This opinion is quite understandable.
When a beginning student of theory is trying to understand a theoretical system,
the most important thing is to be interested in the system and feel that he or she understands it.
For example, a model that allows you to understand Newton's dynamical system
and matches experimental results can be used later in your work.
You can understand the system of work quickly and work and interact logically.
However, only a few students are able to understand and be impressed
by things in a logical manner, and many students find it tedious to understand
the body model and are tired of understanding it and have nothing left to do.
What is more important, Kobayashi explained, is a story that makes sense to the body type.
I think it is more important to have "a story that moves you with the theory"
than "the systematics of the constructed theory.
If we only improve students' work ability through tailored learning, it is incomplete as education.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
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