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2024年09月19日

ナディン・ゴーディマの ”The late bourgeois world” の多変量解析−クラスタ分析と主成分7

◆空間と時間
Why the moon? There's no moon tonight, or else the room couldn't be so dark.
Isn't it the same old yearing for immortality, akin to all our desires to transcend all kinds of human limits? The feeling that if you bring such a thing off you're approaching the transcension of our limits of life: our death.
A1B2C1D2

We master our environment in order to stay alive, but this is mastery only over the human span, whether that's measured by three-score-and -ten or its prolongation for a few years - as with the old lady - by medicine. We've learnt how to stay alive - until it's time to die. A2B1C1D1

You can go down after love or up after the moon.
But if you master something outside our physical environment, isn't it reasonable to believe you are reaching out beyond the fact of death? If you master that beyond, as those men up there have done, isn't that the closest we've ever got to mastering death? Won't it seem the prefiguration, the symbol of that mastery?
They are alive, up there.  A1B2C2D2

The very scene of operations is significant. We call the nothing above me 'the sky'; and that way it's become the roof of our environment, part of our terrestrial and finit being, witness of our moment of eighty-seven years or thirty-one (he would bave been thiry-two next month). A2B1C2D2

But we know that that 'nothing', beyonf the layer of cloud I've seen for myself from a plane, that wrapping of atmosphere that others have soared above - that 'nothing' is space. Twin of time, the phrase goes. I hear it in Graham's voice: together they represent, in the only conception we're capable of forming of it, infinity. Nightly, lilac infinity. A1B2C1D1

花村(2019)「ナディン・ゴーディマの ”The late bourgeois world” の多変量解析−クラスタ分析と主成分」より
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花村嘉英
花村嘉英(はなむら よしひさ) 1961年生まれ、立教大学大学院文学研究科博士後期課程(ドイツ語学専攻)在学中に渡独。 1989年からドイツ・チュービンゲン大学に留学し、同大大学院新文献学部博士課程でドイツ語学・言語学(意味論)を専攻。帰国後、技術文(ドイツ語、英語)の機械翻訳に従事する。 2009年より中国の大学で日本語を教える傍ら、比較言語学(ドイツ語、英語、中国語、日本語)、文体論、シナジー論、翻訳学の研究を進める。テーマは、データベースを作成するテキスト共生に基づいたマクロの文学分析である。 著書に「計算文学入門−Thomas Mannのイロニーはファジィ推論といえるのか?」(新風舎:出版証明書付)、「从认知语言学的角度浅析鲁迅作品−魯迅をシナジーで読む」(華東理工大学出版社)、「日本語教育のためのプログラム−中国語話者向けの教授法から森鴎外のデータベースまで(日语教育计划书−面向中国人的日语教学法与森鸥外小说的数据库应用)」南京東南大学出版社、「从认知语言学的角度浅析纳丁・戈迪默-ナディン・ゴーディマと意欲」華東理工大学出版社、「計算文学入門(改訂版)−シナジーのメタファーの原点を探る」(V2ソリューション)、「小説をシナジーで読む 魯迅から莫言へーシナジーのメタファーのために」(V2ソリューション)がある。 論文には「論理文法の基礎−主要部駆動句構造文法のドイツ語への適用」、「人文科学から見た技術文の翻訳技法」、「サピアの『言語』と魯迅の『阿Q正伝』−魯迅とカオス」などがある。 学術関連表彰 栄誉証書 文献学 南京農業大学(2017年)、大連外国語大学(2017年)
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